I C 1258/24 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Rejonowy w Kaliszu z 2025-03-18
Sygn. akt I C 1258/24
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 18 marca 2025r.
Sąd Rejonowy w Kaliszu w I Wydziale Cywilnym, w składzie:
Przewodniczący: sędzia Michał Włodarek
Protokolant: Anna Dulas
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 marca 2025r. w K.
sprawy z powództwa (...).S.A. z/s w K. (KRS (...))
przeciwko pozwanemu (...) S.A. z/s w W. (KRS (...))
o zapłatę
1. zasądza od pozwanego (...) S.A. z/s w W. na rzecz powoda (...).S.A. z/s w K. kwotę 1.497,68zł (jeden tysiąc czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych 68/100) wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od dnia 28 maja 2024r. do dnia zapłaty,
2. oddala powództwo w pozostałej części,
3. nakazuje pobrać na rzecz Skarbu Państwa – Sądu Rejonowego w Kaliszu tytułem zwrotu części nieuiszczonych wydatków:
- od powoda (...).S.A. z/s w K. kwotę 901,62zł (dziewięćset jeden złotych 62/100),
- od pozwanego (...) S.A. z/s w W. kwotę 999,31zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć złotych 31/100),
4. zasądza od pozwanego (...) S.A. z/s w W. na rzecz powoda (...).S.A. z/s w K. kwotę 520,26zł (pięćset dwadzieścia złotych 26/100) tytułem zwrotu kosztów procesu, w tym tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego wraz z odsetkami w wysokości w stosunku rocznym odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego, za czas od dnia uprawomocnienia się orzeczenia do dnia zapłaty.
sędzia Michał Włodarek
Sygn. akt I C 1258/24
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2024r. powód (...).S.A. z/s w K. skierował do tut. Sądu w stosunku do pozwanego (...) S.A. z/s w W. żądanie zasądzenia kwoty 2.849,14zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty, a ponadto żądanie zasądzenia kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
W uzasadnieniu pozwu powód podniósł, iż w wyniku zdarzenia z dnia 24 lutego 2022r. doszło do uszkodzenia pojazdu m – ki A. (...) o nr rej. (...), a przyznana poszkodowanemu przez pozwanego w wyniku przeprowadzonego postępowania szkodowego w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej ubezpieczyciela sprawcy szkody z tytułu umowy ubezpieczenia kwota 8.299,66zł nie rekompensuje rzeczywistej szkody w pojeździe.
Powód wskazał, iż na dochodzoną wierzytelność składa się kwota 2.303,30zł z tytułu dalszego odszkodowania oraz kwota 545,84zł z tytułu odsetek ustawowych za opóźnienie liczonych od kwoty 2.303,30zł od dnia 19 maja 2022r. do dnia 27 maja 2024r.
Wierzytelność z tytułu odpowiedzialności gwarancyjnej ubezpieczyciela z tytułu umowy ubezpieczenia była przedmiotem cesji.
Nakazem zapłaty w postępowaniu upominawczym Sądu Rejonowego w Kaliszu z dnia 12 czerwca 2024r. w sprawie o sygn. akt I Nc (...) uwzględniono w całości roszczenia powództwa i rozstrzygnięto o kosztach postępowania.
Pozwany (...) S.A. z/s w W. wniósł sprzeciw od opisanego wyżej orzeczenia.
Pozwany zaskarżył przedmiotowy nakaz w całości i wniósł o oddalenie powództwa w całości oraz o zasądzenie od powoda na jego rzecz kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.
W uzasadnieniu tego środka zaskarżenia pozwany sprzeciwił się powództwu co do wysokości wskazując, iż ustalona w postępowaniu szkodowym kwota odszkodowania jest adekwatna do rodzaju i charakteru uszkodzeń stwierdzonych w pojeździe oraz odpowiada postanowieniom umowy dobrowolnego ubezpieczenia AC.
W odpowiedzi na sprzeciw powód podtrzymał dotychczasowe stanowisko procesowe w sprawie.
Sąd Rejonowy ustalił następujący stan faktyczny.
W wyniku zdarzenia z dnia 24 lutego 2022r. uległ uszkodzeniu pojazd m – ki A. (...) o nr rej. (...).
W dacie szkody w/w pojazd objęty był ochroną ubezpieczeniową m.in. z tytułu umowy autocasco z pozwanym (...) S.A. z/s w W. potwierdzoną polisą ubezpieczeń komunikacyjnych nr (...).
W umowie ubezpieczenia, jako opcja ubezpieczenia AC został wybrany wariant „serwisowy”.
Zgodnie z OWU (...) Komunikacyjnych (...) przyjętymi uchwałą Zarządu (...) S.A. z dnia 1 września 2020r. nr (...) ustalenie wysokości odszkodowania w przypadku szkody częściowej na podstawie § 17 ust. 3 i 4 tego dokumentu następuje z zastrzeżeniem ust. 4–6 i 8, wysokość odszkodowania ustala się z uwzględnieniem sposobu naprawy pojazdu w wybranym przez ubezpieczonego warsztacie oraz w oparciu o zasady za warte w systemie A., E. lub (...), z zastosowaniem:
1) norm czasowych operacji naprawczych określonych przez producenta pojazdu;
2) stawki za roboczogodzinę ustalonej przez (...):
a) w wariancie serwisowym i optymalnym – w oparciu o średnie ceny usług stosowane przez warsztaty porównywalnej kategorii do warsztatu wykonującego naprawę, działające na terenie województwa, w któ rym znajduje się ten warsztat,
b) w wariancie partnerskim – dla warsztatu partnerskiego, w którym dokonywana jest naprawa;
3) cen części zamiennych ustalonych stosownie do ust. 1 i 2;
4) cen materiałów lakierniczych i normaliów zawartych w systemach A., E. lub (...).
(...) ustala odszkodowanie w sposób przewidziany w niniej szym ustępie pod warunkiem przedstawienia rachunków lub faktur VAT dotyczących robocizny, części zamiennych, materiałów lakierniczych i normaliów, przy czym w przypadku wariantu partnerskiego rachunki lub faktury VAT muszą być wystawione przez warsztat partnerski.
W razie udokumentowania naprawy pojazdu rachunkami lub fakturami VAT, (...) weryfikuje koszty wynikające z tych rachunków lub faktur VAT pod kątem ich zgodności z zasadami określonymi w ust. 3.
( okoliczność bezsporna, polisa k. 38-40, OWU k. 41-49, komunikat k. 50-51, dokumenty akt szkodowych – płyta Cd k. 64)
W związku z zaistnieniem zdarzenia wypadkowego i powstaniem w pojeździe uszkodzeń dysponujący tym autem zawarł z (...) Sp. z o.o. Sp. K. z/s w K. umowę zlecenia naprawy pojazdu.
W związku z przyjęciem zlecenia i wykonaniem prac naprawczych (...) Sp. o.o. Sp. K. z/s w K. wystawiła fakturę Vat nr (...) na kwotę 10.602,96zł brutto.
( faktura VAT k. 23, 31, kalkulacja naprawy k. 24-30, certyfikat k. 32-37, dokumenty akt szkodowych – płyta Cd k. 64)
Do wykonania naprawy samochodu m – ki A. (...) o nr rej. (...) w wyniku kolizji drogowej z dnia 24 lutego 2022r. konieczne były następujące części zamienne: wspor luster zewn P, nakł lusterka P, lam kierun luster P.
Uszkodzenia opisanych powyżej elementów wyposażenia pojazdu nie powstały w wyniku zaistnienia innego zdarzenia drogowego i pozostawały w związku z przedmiotowym zdarzeniem objętym n/n postępowaniem.
W celu przywrócenia stanu poprzedniego w pojeździe prac naprawczych wymagały: poszycie zderzaka prz, krata prow powietrza, reflektor pmgielny, kolo prz, krata chłodnicy, reflektor p, błotnik prz p, drzwi prz p, wykładzina drzwi prz p, oslona dzrzwi prz p, klamka drzwi prz p, obudowa klamki prz p, lusterko zewn p, szyba drzwi prz p, podnośnik szyby prz p, listwa wneki drzwi prz p, drzwi tylne p, wykladzina drzwi tyl p, klamka drzwi T P, osłona prz na drzwiach T P, szyba drzwi T P, listwa wneki drzwi T P, nakladka ozdobna narozna tyl p, kolo T, drzwi T P, sciana boczna P, konserwacja drzwi prz p, drzwi T P, sciany bocznej tyl p.
Lakierowaniu podlegały: nakł lusterka P, nakładka zderzaka P, błotnik prz P, klamka zewn drz prz P, drzwi T P, klamka zew drz tyl P, sciana boczna P, nakładka zderzaka P, nakładka lusterka P, nakładka zderzaka P, błotnik prz P, drzwi prz P, klamka zewn drz prz P, drzwi T P, klamk zewn drz tyl P, sciana boczna P, nakladka zderzaka P.
Wartość materiałów niezbędnych do restytucji pojazdu do stanu sprzed zdarzenia bez uwzględnienia podatku Vat wynosi 1.263,72zł, natomiast koszt naprawy mechanicznej i lakierniczej i wysokość dodatkowych wydatków, przy uwzględnieniu, iż wartość jednej godziny pracy pracownika przedsiębiorstwa naprawczego stanowi 188,00zł bez uwzględnienia podatku Vat wynosi łącznie 6.499,81zł, co stanowi łączną kwotę bez uwzględnienia podatku Vat 7.763,53zł, natomiast z uwzględnieniem tej daniny publicznej wynosi 9.549,14zł.
Kwota 9.549,14zł stanowi rzeczywisty koszt przywrócenia pojazdu m – ki A. (...) o nr rej. (...) do stanu sprzed kolizji drogowej z dnia 24 lutego 2022r.
Dopuszczalny jest w uzasadnionych przypadkach uwzględnienie mycia pojazdu przed naprawą, jeżeli stopień zabrudzenia nadwozia uszkodzonego pojazdu utrudnia ocenę zakresu uszkodzeń, co nie miało miejsca w mniejszej sprawie. Mycie pojazdu po naprawie jest standardem – obowiązkiem naprawiającego, każdego szczególności autoryzowanego serwisu. Zastosowanie w kalkulacji za mycie pojazdu stawki za roboczogodzinę równą stawce blacharza i lakiernika jest nieuzasadnione, biorąc pod uwagę wymagane kwalifikacje wykonującego tą czynność. Szkodę zlikwidował ubezpieczyciel. Powód dokonał wyceny naprawy celem weryfikacji przez ubezpieczyciela czego wymagają OWU AC (...) co powoduje, że zasadne jest obciążenie ubezpieczyciela kosztami likwidacji szkody w rozmiarze 20JC. Niezasadne jest zakwalifikowanie do wymiany uszczelek drzwi bez akceptacji ubezpieczyciela. Zasadne jest uwzględnienie w kalkulacji materiałów do wykonania konserwacji. Brak jest podstaw do obciążenia pozwanego kosztem dezynfekcji pojazdu w ramach naprawy powypadkowej.
W pojeździe m – ki A. (...) o nr rej. (...) na skutek zdarzenia drogowego z dnia 24 lutego 2022r. nie wystąpiła tzw. „szkoda całkowita”.
Naprawa pojazdu była ekonomicznie uzasadniona.
( opinia biegłego k. 83-98, 124-132)
Powód dokonał u pozwanego (...) S.A. z/s w W. zgłoszenia zaistnienia szkody w pojeździe w celu przeprowadzenia postępowania szkodowego w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej Ubezpieczyciela z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego. Postępowanie szkodowe zostało zarejestrowane pod numerem (...).
W związku ze zgłoszeniem pozwany (...) S.A. z/s w W. przeprowadził postępowanie szkodowe w ramach, którego dokonał oceny rodzaju, charakteru i rozmiarów uszkodzeń w pojeździe poszkodowanego oraz przeprowadził kalkulację kosztów naprawy.
Pozwany ustalił i przyznał powodowi odszkodowanie w łącznej wysokości 8.299,66zł oraz odmówił jego wypłaty w pozostałej części.
( decyzja k. 19-20, 21-22, dokumenty akt szkodowych – płyta Cd k. 64)
Wierzytelność z tytułu roszczenia pieniężnego w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego była przedmiotem cesji.
( umowa przelewu wierzytelności k. 16-17, dokumenty akt szkodowych – płyta Cd k. 64)
Sąd uznał za przydatną do ustalenia stanu faktycznego opinię główną i uzupełaniającą sporządzone przez biegłego z zakresu rekonstrukcji zdarzeń drogowych i szacowania wartości pojazdów, albowiem są one pełne, jasne, zrozumiałe, wyczerpujące i kompleksowe oraz wewnętrznie spójne. Biegły w opiniach udzielił odpowiedzi na wszystkie postawione w tezie dowodowej pytania, sformułowania zawarte w treści opinii pozwalają na zrozumienie wyrażonych w nich ocen i poglądów oraz sposobu dochodzenia do nich, a ponadto biegły przedstawił metodę badawczą i materiał badawczy, na którym się oparł. Wnioski końcowe opinii są zwięzłe i precyzyjne, a ponadto wnioski opinii są logiczne i znajdują oparcie w przeprowadzonych przez biegłego badaniach i nie budzą zastrzeżeń, co do ich trafności w porównaniu z podanym w opinii materiałem badawczym.
Ponadto biegły w sposób fachowy i rzeczowy ustosunkował się również do wszystkich zarzutów skierowanych w stosunku do opinii wypowiadając się szczegółowo w obszarze każdego zastrzeżenia odwołując się przy tym do dokumentarnego materiału dowodowego oraz reguł postępowania przy sporządzaniu takiego typu operatów.
Podnoszone przez stronę powodową dalsze uwagi należy w tych warunkach uznać jedynie za polemikę z prawidłowo i właściwie sporządzonym dokumentem procesowym i nie stanowią podstawy do reformacji albo odrzucenia czy to w całości lub w części tak przeprowadzonych w postępowaniu rozpoznawczym czynności procesowych.
Za wiarygodne należało uznać zaliczone w poczet materiału dowodowego dokumenty zgromadzone w postępowaniu, albowiem zostały one sporządzone przez uprawnione organy w ramach przysługujących im kompetencji, w sposób rzetelny i fachowy. Ich prawdziwość i autentyczność nie wzbudziła w ocenie Sądu wątpliwości.
Sąd Rejonowy zważył, co następuje.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. 2024.838 – t.j. ze zm.) zakład ubezpieczeń udziela ochrony ubezpieczeniowej na podstawie umowy ubezpieczenia zawartej z ubezpieczającym, natomiast w myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy umowa ubezpieczenia ma charakter dobrowolny, z zastrzeżeniem przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Stosownie do treści art. 16 w/w ustawy ogólne warunki ubezpieczenia określają w szczególności prawa i obowiązki każdej ze stron umowy ubezpieczenia oraz zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.
W niniejszej sprawie znajdują zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego o umowie ubezpieczenia – art. 805 i n. kc oraz postanowienia zawartej przez strony umowy ubezpieczenia autocasco wraz z ogólnymi warunkami ubezpieczenia.
W myśl przepisu art. 805 § 1 kc przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Przy ubezpieczeniu majątkowym świadczenie zakładu ubezpieczeń polega w szczególności na zapłacie określonego świadczenia za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku (art. 805 § 2 kc). Zgodnie z przepisem art. 812 § 1 i 2 kc przed zawarciem umowy ubezpieczenia zakład ubezpieczeń obowiązany jest doręczyć ubezpieczającemu tekst ogólnych warunków ubezpieczenia, które określają m.in. sposób ustalania wysokości szkody oraz warunki wypłaty odszkodowania.
O zakresie odpowiedzialności ubezpieczyciela decyduje treść umowy ubezpieczenia, wykładana według zasady określonej w art. 15 ust. 1 w/w ustawy.
Elementami przedmiotowo istotnymi umowy ubezpieczenia jest z jednej strony zobowiązanie do spełnienia określonego świadczenia przez Ubezpieczyciela w razie zajścia określonego w umowie wypadku, z drugiej zaś strony zobowiązanie do zapłaty składki przez Ubezpieczającego. Ubezpieczający w zamian za opłaconą składkę uzyskuje od ubezpieczyciela ochronę przed wystąpieniem określonego wypadku, natomiast ubezpieczyciel spełnia świadczenie, w celu zwolnienia się z ciążącego na nim zobowiązania. Wypadek ubezpieczeniowy jest to zdarzenie, w razie zajścia którego ubezpieczyciel zobowiązuje się spełnić określone w umowie ubezpieczenia świadczenie.
Uwzględniając charakter umowy ubezpieczenia określony przez przepisy kodeksu cywilnego należy przyjąć, że ograniczają one istotnie możliwość przypisania ubezpieczającemu takiego nienależytego wykonania umowy, które prowadzi do zwolnienia z odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Przewidują bowiem co do zasady obowiązek wypłaty odszkodowania w przypadku zajścia wypadku ubezpieczeniowego przewidzianego w umowie ubezpieczenia. Podstawowym obowiązkiem ubezpieczającego jest zaś uiszczenie odpowiednio skalkulowanej przez zakład ubezpieczeń składki, która uwzględnia poziom jego ryzyka – por. wyrok SN z dnia 11 grudnia 2007r. w sprawie o sygn. akt II CSK 375/07, opubl. LEX nr 492168, wyrok SN z dnia 17 czerwca 1983r. w sprawie o sygn. akt I CR 189/83, opubl. OSNC 1984/4/45, wyrok SN z dnia 26 maja 2000r. w sprawie o sygn. akt I CKN 744/98, opub. LEX nr 50833.
O powstaniu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń nie decyduje wyłącznie powstanie po stronie ubezpieczającego cywilnoprawnego obowiązku naprawienia szkody wyrządzonej osobie trzeciej, lecz wystąpienie wypadku ubezpieczeniowego. Wypadek ubezpieczeniowy jest natomiast zdarzeniem, które strony umowy ubezpieczenia określiły jako przyczynę uzasadniającą odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń. Swoboda kształtowania stosunku umownego umożliwia ułożenie go w taki sposób, że ochroną ubezpieczeniową będzie objęta tylko odpowiedzialność cywilna ubezpieczającego powstała przy zachowaniu określonych wymagań dodatkowych. Z uwagi na cel umowy ubezpieczenia, jakim jest zapewnienie ubezpieczającemu rzeczywistej ochrony, konieczne jest, aby umowa lub stanowiące jej część ogólne warunki ubezpieczenia precyzowały, w sposób nie budzący wątpliwości już w chwili zawarcia umowy, jakie zdarzenia są, a jakie już nie są objęte odpowiedzialnością zakładu ubezpieczeń. – por. wyrok SN z dnia 22 maja 2009r. w sprawie o sygn. akt III CSK 300/08, opubl. LEX nr 584752.
W przedmiotowej sprawie bezspornym między stronami był fakt zaistnienia zdarzenia z dnia 24 lutego 2022r., w wyniku którego doszło do uszkodzenia samochodu m – ki A. (...) o nr rej. (...), jak również okoliczność, iż w jego dacie wskazany samochód objęty był ubezpieczeniem autocasco w pozwanym Towarzystwie.
Przedmiotem sporu nie była zatem zasada odpowiedzialności pozwanego za przedmiotową szkodę.
Osią sporu w niniejszej sprawie była wysokość dochodzonego roszczenia z tytułu odszkodowania.
Dokonując rozważań w powyższym zakresie przypomnienia wymaga, że obowiązek naprawienia szkody przez wypłatę odpowiedniej sumy pieniężnej powstaje z chwilą wyrządzenia szkody i nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany dokonał naprawy rzeczy i czy w ogóle zamierza ją naprawiać. Przy takim rozumieniu obowiązku odszkodowawczego nie ma w zasadzie znaczenia prawnego okoliczność, czy poszkodowany dokonał naprawy oraz czy i jakim kosztem to uczynił. Niemniej jednak nie należy tracić z pola widzenia okoliczności, że powód opiera swoje żądanie na łączącej go z pozwanym umowie ubezpieczenia AC, które jest dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym. Zasady i zakres odszkodowania z ubezpieczenia mienia określa umowa ubezpieczenia, bliżej ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) konkretnego zakładu ubezpieczeń, który ubezpieczający wybiera. Przy ubezpieczeniu autocasco to strony w umowie określają zasady ustalenia odszkodowania w sytuacji zajścia wypadku ubezpieczeniowego. Umowa ubezpieczenia może zawierać także postanowienia określające sposób liczenia szkody, ustalania wartości uszkodzonego lub zniszczonego mienia, podstawy do przyjęcia szkody całkowitej lub częściowej. Umowa ta jest dla stron wiążąca i znajduje zastosowanie w sytuacji odpowiedzialności ubezpieczyciela. Zaznaczyć trzeba, że zasada pełnego odszkodowania realizowana jest jedynie w obowiązkowym ubezpieczeniu komunikacyjnym odpowiedzialności cywilnej. W pozostałych ubezpieczeniach kompensacja szkody jest dokonywana w granicach określonych warunkami ubezpieczeń.
W omawianej sprawie postanowienia OWU odnoszące się do sposobu likwidacji szkody zostały sformułowane w sposób klarowny, niebudzący wątpliwości interpretacyjnych. Postanowienia te w sposób precyzyjny odnoszą się do procesu likwidacji szkody, przedstawiając wszystkie jego możliwe warianty.
Poszkodowany ma prawo wyboru w jakim warsztacie naprawczym dokonana naprawy.
Zdaniem Sądu orzekającego w niniejszej sprawie uzależnienie wypłaty odszkodowania od naprawy pojazdu za określoną i arbitralnie przyjętą przez pozwanego niską stawkę stanowiłoby naruszenie powyższego uprawnienia poszkodowanego do wyboru warsztatu, w którym naprawi pojazd. Zważyć bowiem należy, iż jeżeli w procesie wyceny wysokości szkody przyjmuje się czynniki niewystępujące na rynku lub też występujące sporadycznie, to należy uznać, że nie jest to obiektywna wycena kosztów naprawy pojazdu. Jednocześnie, strona pozwana nie złożyła żadnych wiarygodnych dowodów, np. umów zawartych z warsztatami prowadzącymi działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania powoda, z których wynikałoby, że za kwotę wskazaną przez ubezpieczyciela możliwa była pełnowartościowa i kompleksowa naprawa pojazdu. Zdaniem Sądu mało prawdopodobne jest także, aby nawet zakłady naprawcze współpracujące z pozwanym stosowały tak niskie stawki, jak uwzględnione w kosztorysie pozwanego.
W oparciu o pozyskane procesowo wiadomości specjalne należało uznać, ze dopuszczalne jest w uzasadnionych przypadkach uwzględnienie mycia pojazdu przed naprawą, jeżeli stopień zabrudzenia nadwozia uszkodzonego pojazdu utrudnia ocenę zakresu uszkodzeń, co nie miało miejsca w mniejszej sprawie. Mycie pojazdu po naprawie jest standardem – obowiązkiem naprawiającego, każdego szczególności autoryzowanego serwisu. Zastosowanie w kalkulacji za mycie pojazdu stawki za roboczogodzinę równą stawce blacharza i lakiernika jest nieuzasadnione, biorąc pod uwagę wymagane kwalifikacje wykonującego tą czynność. Szkodę zlikwidował ubezpieczyciel. Powód dokonał wyceny naprawy celem weryfikacji przez ubezpieczyciela czego wymagają OWU AC (...) co powoduje, że zasadne jest obciążenie ubezpieczyciela koszty likwidacji szkody w rozmiarze 20JC. Niezasadne jest zakwalifikowanie do wymiany uszczelek drzwi bez akceptacji ubezpieczyciela. Zasadne jest uwzględnienie w kalkulacji materiałów do wykonania konserwacji. Brak jest podstaw do obciążenia pozwanego kosztem dezynfekcji pojazdu w ramach naprawy wypadkowej.
Wobec powyższego Sąd, przy uwzględnieniu rzeczywistej wartości szkody w pojeździe powoda i pomniejszeniu tej należności o wartość świadczenia przekazanego powodowi w ramach postępowania likwidacyjnego, zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę 1.249,48zł (9.549,14zł brutto (rzeczywisty koszt przywrócenia pojazdu m – ki A. (...) o nr rej. (...)) – 8.299,66zł brutto (odszkodowanie przyznane przez ubezpieczyciela w postępowaniu likwidacyjnym) = 1.249,48zł, którą to kwotę należało powiększyć o 248,20zł stanowiącą wartość odsetek ustawowych za opóźnienie liczonych od kwoty 1.249,48zł od dnia 20 maja 2022r. do dnia 27 maja 2024r., wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie oraz oddalił powództwo w pozostałej części.
Zgodnie z zasadami procesu cywilnego ciężar gromadzenia materiału dowodowego spoczywa na stronach (art. 232 kpc., art. 3 kpc, art. 6 kc). Jego istota sprowadza się do ryzyka poniesienia przez stronę ujemnych konsekwencji braku wywiązania się z powinności przedstawienia dowodów. Skutkiem braku wykazania przez stronę prawdziwości twierdzeń o faktach istotnych dla sprawy jest tylko to, że twierdzenia takie zasadniczo nie będą mogły leżeć u podstaw sądowego rozstrzygnięcia. Strona, która nie udowodni przytoczonych twierdzeń, utraci korzyści, jakie uzyskałaby aktywnym działaniem (por. wyrok s.apel w Białymstoku z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie o sygn. akt I ACa 286/14, opubl. LEX nr 1511625).
To na ubezpieczycielu ciąży obowiązek przeprowadzenia prawidłowego postępowania likwidacyjnego, którego celem jest nie tylko ocena zasadności roszczeń zgłaszanych przez poszkodowanego, ale również zebranie materiału umożliwiającego ocenę zakresu przedmiotowych roszczeń.
Nieprawidłowości w toku postępowania likwidacyjnego nie mogą prowadzić do przerzucenia na ubezpieczonego negatywnych konsekwencji z tym związanych.
Celem postępowania likwidacyjnego jest bowiem między innymi ustalenie wysokości szkody i świadczenia zakładu ubezpieczeń. To właśnie w postępowaniu likwidacyjnym winno nastąpić ustalenie wysokości odszkodowania, a rolą sądu w ewentualnym procesie jest kontrola prawidłowości ustalenia wysokości odszkodowania.
Ubezpieczony nie może więc ponosić skutków działań ubezpieczyciela, które okazały się nietrafne, gdy chodzi o ustalenie wysokości należnego ubezpieczonemu odszkodowania.
O roszczeniu ubocznym orzeczono w oparciu o treść art. 481 § 1 i 2 - 2 4 kc w zw. z art. 455 kc oraz art. 29 ustawy z dnia 11 września 2015r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. 2024.838 – t.j. – ze zm.) i art. 817 § 1 kc – por. wyrok s.apel. w Łodzi z dnia 20 lutego 2014r. w sprawie o sygn. akt I ACa 1080/13, opubl. LEX nr 1439194, wyrok SN z dnia 18 listopada 2009r. w sprawie o sygn. akt II CSK 257/09, opubl. LEX nr 551104.
O kosztach procesu, w tym kosztach zastępstwa procesowego orzeczono na podstawie art. 108 § 1 kpc w zw. z art. 98 § 1 – 1 1 i 3 kpc i art. 100 kpc w zw. z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (Dz. U. 2023.1964 – t.j. ze zm.) oraz w oparciu o treść art. 13 ust. 1 i art. 113 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. 2023.1144 – t.j. ze zm.) i art. 1 ust. 1 pkt 2 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2023.2111 – t.j.).
Z tych wszystkich względów orzeczono jak w sentencji wyroku.
sędzia Michał Włodarek
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Kaliszu
Osoba, która wytworzyła informację: sędzia Michał Włodarek
Data wytworzenia informacji: